Mer data i barnehagene

-Det er en skandale for Norge at ikke staten st?tter Redningsselskapet mer enn de gj?r. Redningssk?ytene er s? viktig at det burde ikke v?rt noen diskusjon engang, sier John Findvik som var kaptein p? “Nordlys” da det oppstod brann i maskinrommet den 15.september. To av mannskapet omkom.
– Redningssk?yta betydde utrolig mye for oss den dagen, de gjorde en kjempejobb. Det tok sju minutter fra vi varsla ifra til redningssk?yta hadde tatt om bord sleper. Det hastet mye, da passasjerene m?tte evakueres og ingen kunne g? inn i maskinrommet. Det kunne g?tt riktig ille om vi ikke hadde f?tt s? rask hjelp. Takk for hjelp fra Redningsselskapet!, sier kapteinen som n? er tilbake p? jobb ombord i hurtigruteskipet “Midnattssol”.
Rapport fra redningssk?yta “Emmy Dyvi” torsdag 15.september 2011:
Kl 0920 h?rer vi “Nordlys” kalle opp Flor? radio, hvor de ber dem varsle redningssk?yta for assistanse. Vi ser AIS posisjonen til Nordlys i kartet, og bryter inn at vi h?rte meldingen.
Kl 0927 Vi ankommer havaristen, som har l?ret slepetrosse vi kan ta imot. (Etter samtale med mannskapet p? “Nordlys” i etterkant, fikk vi vite at det var det siste de rakk ? gj?re f?r de fikk full black out.)
N?r vi har f?tt “Nordlys” p? slep ringer politiet og brannvesenet for ? sp?rre om hvor vi sleper til, slik at de kan forberede mottak. Selv om vi har diskutert problemstillingen med RITS (redningsinnsats til sj?s) gruppa til ?lesund brannvesen f?r i forhold til r?ykutvikling og bebyggelse, tenker vi ikke p? noe alternativ til hurtigrutekaia. Den er heldigvis ledig i hele lengden. (Lasteb?ter ligger ofte lengst ?st p? kaia).
Vinden st?r skr?tt inn mot kaia, og vi er redd for ? trekke for hardt i og med at vi ikke har noen mulighet til ? bremse farten inn mot kai. Derfor bruker vi minimalt med kraft for ? styre slepet inn med vinden. En stund ser det ut til at slepet vil treffe kai med styrbord l?ring f?rst, men like f?r kai f?r vi rettet slepet slik at det ligger parallelt med kai. N?r slepet er ca 3-4 m fra kai slipper vi sleperen foran, og f?r hjelp av blant annet havnevaktens b?t ?Skansen? til ? pushe “Nordlys” inn til kai.
Kl 0948 Nordlys ligger til kai. Vi ser damp i vannlinjen ut fra maskinrommet og begynner ? kj?le fra utsiden. For ?vrig kan det nevnes at RITS gruppen er satt opp med maritim VHF, s? vi har hele tiden god dialog med brannvesenet. Etter en times tid begynner vi ? observere slagside.
Maskinisten leser skipstegningene til “Nordlys”
Kl 1320 Vi har lagt oss bak “Nordlys” for ? dykke. F?rste teori p? vanninntrengning er at det kommer via sj?vannsinntakene til hovedmotorene. Og vi f?r beskjed om ? konsentrere oss om babord side da sj?vannsinntakene skal v?re her. Maskinist p? redningssk?yta, Csaba Lango, var ombord i “Nordlys” og fant tegningene til hurtigruteskipet. Slik fant vi ut at sj?vannsinntakene var p? styrbord side. I mellomtiden har dykker fra marinen ogs? kommet til, og ledelsen for dykkingen blir styrt av marinen. S? dykkerne skal g? ned sammen for ? tette med presenning og kiler. Men det blir litt frem og tilbake i kommunikasjonen s? vi f?r beskjed om ? trekke oss unna fordi de er redd for stabiliteten til Nordlys.
Kl 1620 f?r vi beskjed fra HRS om at de trekker seg ut av saken. Samtidig kommer representant fra assurand?ren og ber oss v?re tilgjengelige inntil ny beskjed fra assurand?r.
Kl 1645 Kontrabeskjed ang?ende stabiliteten og dykkerne g?r ned igjen for ? tette sj?vannsinntakene.Redningssk?ytas dykker, Jan Erik Johansen, var til sammen nede tre ganger og gjorde det han kunne for ? tette hull i skroget med trekiler.
Kl 1730 Dykkerne oppe igjen, men melder at det ikke var allverdens sug i sj?vannsinntakene. N? har det ogs? kommet yrkesdykkere som tar over dykkingen.
Ut over kvelden og natten er vi stand by og bidrar der vi trengs med utstyr, transport til og fra kystvakt osv. P? morgenkvisten og p?f?lgende dag blir det noen dykk p? kystverkets b?ter som har satt tang/tau i vannjet i forbindelse med setting av oljelenser.
Kl 2000 den 16.september begynner “Nordlys” ? rette seg opp, og vi blir dimmitert av assurand?r.

Authors
Top