?kt kjennskap til n?kkelhull

Helsedirektoratet fortsetter ? utfordre n?ringsindustrien med N?kkelhullskampanjen sin, og b?de forskere og ern?ringsfysiologer kaster seg ut i kampen om ? finne de absolutt sunneste matvarene til folket. Hos Vibeke Telle-Hansen p? pr?vekj?kkenet til Vita hjertego? er det intet unntak.
– V?r hjertekamp er ? fortsette ? hjelpe befolkningen med ? senke kolesterolet sitt, og det gj?r man ved ? spise mindre mettet fett, som er ett av kriteriene til n?kkelhullsmerket mat. Tenk at syv av ti voksne nordmenn[1] fremdeles har for h?yt kolesterol[2], men med bare to enkle grep til frokosten kan man utgj?re en signifikant forskjell. Se bare p? tallene v?re, sier Vibeke Telle-Hansen, ern?ringsfysiolog for Vita hjertego?.
Vibeke Telle-Hansen avsl?rer det enkleste trikset i boka; – Ved ? bytte ut sm?r og gulost p? den ene br?dskiven til frokost, med Vita hjertego? margarin og Vita hjertego? Gul, reduserer du inntaket av mettet fett med hele 60 og 80 prosent ? og det er kun ett av mange enkle grep du og jeg kan gj?re, for ? forbedre helsen betraktelig.
I f?lge en unders?kelse gjennomf?rt av Helsedirektoratet kjenner 98 % til N?kkelhullet, men kampen fortsetter likevel. Tallene viser at det handler om ? gj?re de faktiske grepene.
? N?kkelhullskampanjen til Helsedirektoratet scorer sv?rt h?yt p? kjennskap, men veien er lang fra ? vite hva som er sunt, til faktisk ? leve sunt. Hvis vi klarer ? formidle at det ikke er n?dvendig ? legge om livet, men at sm?, enkle grep kan gj?re kostholdet litt sunnere, har vi kommet langt, avslutter Vibeke Telle-Hansen.
[1] Voksne menn og kvinner over 40 ?r.
[2] For h?yt kolesterol over anbefalt niv? (5mmol/l)
Mills DA er en sterk og allsidig n?ringsmiddelbedrift som produserer og markedsf?rer ledende merkevarer som Vita hjertego`, Mills, Delikat, Soft Flora og Melange. Vi har ca. 450 ansatte og omsetningen i 2011 var p? 1,8 milliarder kroner.

Authors
Tags
Top