Plans jentekampanje til topps i k?ring

New York: Plans globale jentekampanje Because I am a Girl n?dde opp p? lista over de de 50 mest inspirerende prosjektene for ? bedre livene til jenter og kvinner globalt. K?ringen Woman Deliver 50 presenteres p? kvinnedagen av en komité best?ende av representanter fra blant andre Bill & Melinda Gates Foundation.
-Vi kunne ikke f?tt en bedre nyhet p? kvinnedagen, sier generalsekret?r i Plan Norge, Helen Bj?rn?y.
Mer enn 6000 har stemt blant flere hundre nominerte fra 103 land. Til slutt var det en komité best?ende av representanter fra Bill & Melinda Gates Foundation, Medic Mobile, Room to Read, Man Up og Det internasjonale kvinneforskningssenteret som satt opp de to 50 initiativene.
-Prosjektene p? denne listen viser p?gangsmot og vilje til ? skape en bedre verden for jenter og kvinner. Vi er stolte av ? feire disse organisasjonene og programmene som er jobber for ekte og varige endringer b?de lokalt og globalt, sier president og grunnlegger av k?ringen Jill Sheffield.
Plans jentekampanje setter fokus p? situasjonen for jenter som er spesielt utsatte. Kampanjen tar sikte p? ? forbedre livene til fire millioner jenter direkte, sammen med p?virkningsarbeid overfor myndigheter og andre beslutningstakere. I Nepal har Plans Kamlari-prosjekt bidratt til at 1.700 jenter er reddet ut av slavearbeid. I Brasil har organisasjonen jobber for ? minske vold og kj?nnsforskjeller.
-Jentekampanjen er bygget p? det enkle premisset at ? utdanne jenter b?de er smart og rett. Vi ?nsker ? inspirere folk til ? selv ?nske ? forbedre livene til jenter. Vi ?nsker at flere skal lytte til jentene og ta grep for ? bedre situasjonen deres, sier kampanjeleder Deepali Sood i Plan International.
Etter hardt arbeid fra Plan gjennom blant annet Jentekampanjene vedtok FN f?r jul ? opprette en egen jentedag 11. oktober hvert ?r.
Plan Norge har hatt store Jentekampanjer siden 2009. ?rets kampanje skal handle om jenter og utdanning
Nettsiden:
Plan Norge – 75 ?r for og med barn

Authors
Top