RS “Mj?svekteren” er d?pt

Sola skinte, halve Gj?viks befolkning hadde m?tt opp og barna stod i k? for ? f? kj?re eliasb?t. Det var god stemning da Redningsselskapets raskeste redningssk?yte ble d?pt ved Skibladner brygge, Gj?vik, 23.mai klokken 12.00. Unn Dehlen, administrerende direkt?r i Gjenstidigestiftelsen, er gudmor og offentliggjorde navnet p? sk?yta: RS “Mj?svekteren”. ?Gjennom v?r gave ?nsker vi ? vise at Redningsselskapets arbeid utf?rt av frivillige er viktig og n?dvendig for ? fremme helse og trygghet for alle som ferdes p? Mj?sa, sier Dehlen.
Gj?vik Veterankorps Bl?veisene spilte under d?pen.
Frivillige p? Mj?sa
Redningsselskapets sj?redningskorps p? Mj?sa har 26 frivillige mannskap. De redder liv, berger b?ter og assisterer b?ter med motorstans og andre problemer. Mannskapene har vanlige jobber som de m? l?pe fra om det kommer et oppdrag n?r de har vakt, og utrykningstiden deres er p? rundt 15 minutter. De er operative fra mai til november, avhengig av isforhold. Sj?redningskorpset samarbeider med politi, ambulanse, branntjenesten og R?de Kors, og er med p? ? formidle sj?vett til barn og unge i omr?det.
Reddet far og datter
B?tf?rer Jan Bruun er en av de frivillige p? Mj?sa. Han var med og reddet en 11?rig jente og hennes far da de kullseilte p? Mj?sa i 2007. En bonde hadde h?rt dem skrike. Da hadde de ligget i vannet i 2,5 time. Begge hadde redningsvester p?, og det reddet trolig livene deres. Redningssk?yta fant de to rundt 450 meter unna den synkende b?ten, og de var begge iskalde og uten krefter. De ble tatt om bord og kj?rt til sykehus.
? Det var en stor opplevelse for meg ? f? v?re med p? ? redde to liv. Det gjorde ogs? at jeg fikk st?rre p?gangsmot til ? fortsette ? v?re frivillig i sj?redningskorpset, sier b?tf?rer Bruun.
Raskeste redningssk?yta noensinne
Redningssk?yta erstatter den gamle RS ?Rauna? som gikk i 33 knop. Den nye har en toppfart p? 45 knop, noe som kan utgj?re forskjellen mellom liv og d?d for de som trenger hjelp. Ingen andre redningssk?yter har noen gang g?tt s? fort. RS 148 er bygget hos Marine Alutech OY i Finland, er 10,5 meter lang og laget av glassfibersandwich. Den leveres med dobbel utenbordsmotor p? 2×300 hestekrefter, og bemannes av 3-4 frivillige. Utstyr om bord: F?rstehjelpsutstyr, hjertestarter, oksygen, nakkekrage, b?rer, varmes?kende kamera.
1000 frivillige
Redningsselskapet har 42 redningssk?yter i drift, 17 av disse bemannes av til sammen nesten tusen frivillige. De er aktive i Redningsselskapets 17 sj?redningskorps, og har rundt 1600 oppdrag i ?ret. Dette er mannskaper med h?y kompetanse og stor innsatsvilje, og de gj?r en stor innsats p? n?rmere 600 000 timer i frivillig tjeneste hvert ?r. Mannskapet har god oppl?ring, blant annet hurtigb?tkurs, sikkerhetskurs, hjertestarterkurs, f?rstehjelpskurs, SAR (Search and Rescue)- kurs, redningsteknisk kurs, VHF og fritidsb?tskipperkurs.
F?rste gang i 1978
Redningsselskapet startet redningstjeneste p? Mj?sa for f?rste gang i 1978. Da hadde de en mindre, ?pen b?t. I 1979 fikk Redningsselskapet i gave en ny redningsb?t som het ?Kim? som ble bemannet av besetningen p? Mj?sferja. I 1984 avviklet Redningsselskapet sin beredskap p? Mj?sa, men fra 1994 har det igjen v?rt redningssk?yte her.

Rednnigsselskapet har 42 redningssk?yter langs kysten. 25 av dem er bemannet med fast ansatte mannskaper og 17 er frivillig bemannet.
Redningsselskapet har vel 60.000 medlemmer, 54.000 av dem er medlemmer av assistanseprogrammet Totalmedlem.

Authors

Related posts

Top