Skatt p? frivillighet

– Vi har f?tt tilbakemeldinger fra foreldre som har reagert p? at barnehager har overdrevet omtalen av katastrofen, mens andre kvier seg for ? ta det opp. N? har vi utarbeidet konkrete r?d konsentrert mot de yngste barna, sier kunnskapsminister Kristin Halvorsen. – Lykke til med barnehagestart i en krevende tid.
Mange barn har n? begynt i barnehage og skolefritidsordninger etter ferien. Flere starter 1. august. Her f?lger noen konkrete r?d om hvordan ansatte i barnehage og SFO, men ogs? foreldre og besteforeldre, kan snakke med de yngste om katastrofen. R?dene gjelder generelt, men er spesifisert i forhold til de aller yngste. Det er viktig ? v?re oppmerksom p? at behovene vil endre seg hos barna og at man hele tiden m? gj?re nye vurderinger.
Rolig
Fors?k ? v?re rolig. Bruk god tid p? ? snakke om det som har skjedd, og forklare dem at det er greit ? stille sp?rsm?l og fortelle om det de er opptatt av.
Vurder barnas alder og det enkelte barns behov.
Noen vil snakke, noen vil ikke. V?r s?rlig oppmerksom p? de som ikke vil.
Svar p? de sp?rsm?lene barna selv stiller. F?lg opp barn som ikke vil snakke ved ? ta initiativ til samtale, men respekter ogs? hvis de ikke vil.
Ta deg tid, v?r observant og f?lg n?ye med. Se det enkelte barn.
?rlig og forst?elig
?rlig informasjon er viktig, men den m? v?re forst?elig. Sjekk at barna har forst?tt ved ? sp?rre dem om deres mening og tanker.
Ikke forklar mer enn barnet sp?r om.
La barnet fortelle med egne ord hva det har h?rt, f?lt, sett og erfart.
Bruk enkle ord og forklaringer. (Forklar at politiet har tatt gjerningsmannen og at han er i fengsel.)
Lytt til barnas tanker.
Trygghet og tid
Forsikre barna om at de er trygge, og tilbring mye tid sammen (utend?rs aktiviteter, lesestunder eller lignende). Vis omsorg og kj?rlighet.
Vis at du er trygg.
V?r ekstra n?rv?rende. V?r raus med tr?st og tid til barna.
V?r sammen med barna. I samtale, lek og aktivitet.
La barnet ved behov f? bidra i sorgarbeidet. Det kan for eksempel v?re fint ? la barna tenne lys og tegne som en del av samtalene, men gi rom for andre impulser, inntrykk og opplevelser.
Pr?v ? g? videre som normalt. Ikke avlys aktiviteter barnet har sett fram til hvis det kan unng?s.
Positivitet
Fortell barnet positive ting om hjelpearbeidet og alt som gj?res for ? hjelpe rammede.
Fokuser p? de positive historiene: Alle de voksne passet p? og tr?stet ungdommene til mammaene og pappaene deres kom, politiet tok den slemme, ambulansene og legene hjalp de som var skadet og tok dem med til sykehuset, vennene er glade i hverandre, vi klemmer og gir blomster, osv.
Skjerming
Samtaler mellom voksne kan i un?dvendig grad skremme barn, v?r oppmerksom p? hva barn overh?rer. Begrens tilgang til mediedekningen b?de p? internett, TV, radio og aviser S?rlig TV-bilder kan forverre barns stressopplevelser.
V?r oppmerksom p? hva barn overh?rer. Ikke snakk over hodet p? barna.
Barn b?r ikke un?dig eksponeres for dramatiske bilder. Bruk av-knappen
R?dene er basert p? faglige innspill fra bl.a. psykolog Magne Raundalen og Atle Dyregrov ved Senter for krisepsykologi i Bergen.

Authors
Top