?Tre-dagers-regelen? er utdatert!

Match.com har sammen med TNS gjort en omfattende unders?kelse (LoveGeistTM), hvor 1500 single nordmenn har svart p? en rekke sp?rsm?l om temaer knyttet til dating. Unders?kelsen viser at 1 av 2 single g?r online for ? finne en date, de har spesielle datingritualer og ulik oppfatning av hvordan man f?lger opp en vellykket date.
Dating i skyen
Omlag 50 prosent av de single har brukt nettet for ? finne en potensiell date. Av disse har ?tte av ti troen p? nettdatingstjenester, mens kun 43 prosent mener at aktivitet p? sosiale plattformer som Facebook og Twitter kan lede til en date. Hele 44 prosent kjenner noen som har m?tt sin partner via nettet, og sammen med en tur p? byen og venner, er nettet blant de tre vanligste m?tene ? treffe en ny partner p? i Norge. ? m?te noen via jobb eller skole er ikke s? vanlig som man skulle tro, kun 36 prosent oppgir at de har brukt disse som potensielle sjekkearenaer.
?Arbeidsplassen har tradisjonelt v?rt en viktig arena for ? treffe potensielle dater, men n? er det tydelig at man i st?rre grad ?nsker et skille mellom jobb og privat. Nettdating har de siste ?rene blitt en av de vanligste m?tene ? treffe en ny date, og vi ser at flere og flere single beveger seg ut i skyen?, sier Anna Bofeldt i Match.com.
Datingritualer ? viktigst med god tid!
Mange single er spente f?r f?rste date, og gj?r derfor alt for ? v?re best mulig forberedt. Match.com har spurt single norske kvinner om hva de gj?r for ? komme i datingmodus. 57 prosent hevder at det ? ha god tid til ? gj?re seg klar er f?rste pri. Fire av ti liker ? kunne ta seg et bad og h?re p? hyggelig musikk for ? komme i rett stemning. Ikke overraskende velger mange (31 prosent) single kvinner ? g? til innkj?p av et nytt antrekk, mens andre roer nervene ved ? ta seg en drink (26 prosent). Unders?kelsen viser ogs? at noen s?ker trygghet ved ? forberede temaer som kan bidra til ? lette stemningen, da 23 prosent sier de g?r p? date med noen planlagte samtaleemner i ?veska?.
?Tre-dagers-regelen? gjelder ikke lenger!
Daten er over, men hva n?? I gamle dager var det ?tre-dagers-regelen? som gjaldt. N? viser funn fra unders?kelsen at hele 44 prosent forventer at daten tar kontakt allerede dagen etterp?, mens to av ti mener det er riktig ? ta kontakt samme kveld. Kun 19 prosent er tilhenger av den tradisjonelle ?tre-dagers-regelen?.
Men hva om vi snur p? det? Kun 16 prosent kunne selv tenkt seg ? ta kontakt dagen etterp?. Hvis de ikke h?rer noe fra daten, s? mener tre av ti at de kan vente til det har g?tt en hel uke med ? ta kontakt!
?Ofte blir det et lite spill mellom mann og kvinne om hvem som har ansvar for ? f?lge opp etter date. Unders?kelsen viser tydelig at begge kj?nn har forventninger til at den andre f?lger opp. Er man forn?yd med daten og har lyst til ? treffes igjen, s? anbefaler vi i Match.com at meldingen eller telefonen b?r komme allerede dagen etterp?. Smi mens jernet er varmt?, avslutter Anna.

Fakta om unders?kelsen
*LoveGeistTM, den ?rlige europeiske referansestudien om single og dating. Unders?kelsen er gjennomf?rt online av TNS Sofres p? vegne av Meetic Group mellom 29. oktober og 23. november 2012. 10 561 voksne single mellom 18 og 65 ?r i syv europeiske land (Frankrike, Tyskland, Italia, Nederland, Norge, Spania og Sverige) har v?rt med i unders?kelsen. 1 508 norske respondenter utgj?r det representative utvalget. Single defineres som personer som ikke er i et forhold, uavhengig av deres sivilstatus. Ved analysen er dataene n?ye m?lt for ? reflektere sammensetningen av antall single per land basert p? alder og kj?nn. Ved beregning av statistikk p? europeisk niv? har landenes st?rrelse og innbyggertall blitt tatt i betraktning.

Om Match.com
Match.com ble grunnlagt i USA i 1995 og har v?rt p? det nordiske markedet siden 2002. Vi finnes i 25 land og tilbyr v?re medlemmer den beste m?ten ? treffe en date p?. I Norge tar 12 000 medlemmer kontakt med hverandre hver dag. Match.com Norge er en del av IAC/InterActiveCorp. IAC er et internasjonalt markedsledende selskap i internettbransjen som omfatter mer enn 150 ulike varemerker og produkter. Se www.match.no for mer informasjon.

Authors

Related posts

Top